Interaktiv skjerm i bil.

Hold fingrene av fatet når du kjører bil

Én av to bilførere har opplevd at den interaktive skjermen i bilen tar oppmerksomheten bort fra kjøringen. Det fører til mange farlige situasjoner.

Geirr Tangstad-Holdal i TSF. Foto: Robert Eik
Geirr Tangstad-Holdal. Foto: Robert Eik

– Det er alvorlig at halvparten av bilistene ser på skjermen i stedet for på veien. Ekstra ille blir det når vi vet at dette kommer i tillegg til oppmerksomhetstyven mobil, sier daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen (TSF).

I en undersøkelse utført av IPSOS for TSF og Gjensidige, ble 3 500 bilførere spurt om skjermvanene sine.

Halvparten hadde opplevd at den interaktive skjermen i bilen tar oppmerksomheten bort fra kjøringen. Av disse sa 25 prosent at de hadde havnet i farlige situasjoner på grunn av skjermbruken. Og for 40 prosent av bilførererne i dennegruppen endte det med en ulykke eller et uhell. Dette utgjør tre prosent av alle som kjører bil.

I tillegg viser tall fra Statens vegvesen at én av tre dødsulykker i trafikken skyldes uoppmerksomhet - i mange tilfeller som følge av skjermbruk.

Geirr Tangstad-Holdal i TSF. Foto: Robert Eik
Geirr Tangstad-Holdal. Foto: Robert Eik

En folkesykdom

Marie Brudevold
Marie Brudevold i Gjensidige

– Vi hadde håpet på bedre tall. Samtidig er vi ikke overrasket. Vi vet jo allerede at altfor mange bruker mobilen til å sjekke sosiale medier og ta selfies mens de kjører bil. Et par sekunders uoppmerksomhet betyr at du kjører mange meter i «blinde», sier kommunikasjonssjef Marie Brudevold i Gjensidige.

Brudevold og Tangstad-Holdal omtaler uoppmerksomhet bak rattet som en folkesykdom. De mener det er nødvendig med en holdningsendring blant bilførere. I tillegg nevner de flere andre tiltak for å øke trafikksikkerheten, som flere politikontroller og fortløpende arbeid med å gjøre veiene trygge.

(Se flere fakta fra TSFs og Gjensidiges undersøkelse nederst i artikkelen.)

Marie Brudevold
Marie Brudevold i Gjensidige

Kan straffes med bot eller fengsel

Kjetil Midtkandal i Utrykningspolitiet (UP)
Kjetil Midtkandal

Forbudet mot håndholdt mobiltelefon omfatter ikke betjening av berøringsskjermer, men dette kan likevel være straffbart, opplyser politioverbtjent Kjetil Midtkandal i Utrykningspolitiet (UP).

Han viser til vegtrafikklovens § 3, som sier at «enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

– Hvis uoppmerksomhet fører til at du bryter bestemmelsen, risikerer du bot eller – i graverende tilfeller – fengselsstraff. Vi anbefaler at du setter deg godt inn i funksjonene på berøringsskjermen og bruker den minst mulig under kjøring. Vent med å endre innstillinger og lignende til bilen er parkert. Når du kjører bil, så gjør bare det, sier Midtkandal.

Kjetil Midtkandal i Utrykningspolitiet (UP)
Kjetil Midtkandal

Slik holder du blikket på veien

  • Unngå så langt mulig å bruke skjermen til å styre musikk, telefon, navigasjon, varme og andre innstillinger mens du kjører. Ta heller et kort stopp, få hjelp av sidemannen eller bruk stemmestyring og snarveier på rattet i stedet for å trykke på skjermen.
  • Må du egentlig være tilgjengelig mens du kjører? Sett telefonen i bilkjøringsmodus eller «ikke forstyr», så kan du heller svare på tapte anrop og meldinger når du er fremme.
  • Må du være tilgjengelig, setter du telefonen på handsfree før du begynner å kjøre. Men unngå samtaler når du kjører på steder som krever høy grad av oppmerksomhet. Du merker fort om du ikke er fullt og helt til stede bak rattet.

Mer om TSFs og Gjensidiges undersøkelse:

  • Flere menn (30 %) enn kvinner (21 %) har opplevd at det å bli forstyrret av skjerm har ført til ubehagelige eller farlige situasjoner.
  • 42 prosent av dem mellom 18 og 39 år svarte ja på spørsmål om de har opplevd ubehagelige eller farlige situasjoner.
  • 100 000 bilførere har opplevd trafikkuhell som skyldes bruk av berøringsskjerm. Dette kan ha ført til skader for cirka én milliard kroner, viser statistikk for skadeforsikring.

Sist oppdatert: