Er den nye bilen din sikkerhetsfremmende eller distraherende?
Moderne biler er utstyrt med alt fra store digitale skjermer til avanserte kjørehjelpssystemer. Men gjør disse funksjonene kjøringen tryggere?
I en undersøkelse utført av IPSOS for Gjensidige i 2024, ble 3 600 sjåfører spurt om bilvanene sine. Over halvparten av bilførere svarte at de opplever at den interaktive skjermen i bilen har tatt oppmerksomheten bort fra kjøringen.
Over halvparten blir distrahert av skjermen
3 av 10 av de som innrømmer å ha latt seg distrahere av bilens berøringsskjerm, sier at dette førte til farlige situasjoner, viser undersøkelsen Ipsos har gjort for Gjensidige. Barnefamilier peker seg ut som verstinger på dette området.
– Vi har sett en utvikling der stadig flere ulykker skyldes uoppmerksomhet. Ofte er disse ulykkene alvorlige utforkjøringer, front mot front eller påkjørsler bakfra. Hver tredje dødsulykke skyldes at vi ikke følger godt nok med på kjøringen, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.
– Før snakket vi om distraksjoner som å spise matpakka eller sminke seg, nå er det i tillegg skjermene som tar blikket vårt vekk fra veien.
Medvirkende årsak i 1 av 3 dødsulykker
Rita Helen Aarvold er seniorrådgiver i Statens Vegvesen, og forteller at uoppmerksomhet er medvirkende årsak i 1 av 3 dødsulykker.
– Hvordan uoppmerksomhet som ulykkesårsak vil utvikle seg i fremtiden er vanskelig å si. Med økt teknologisk utvikling er det viktig å ha høyt fokus på menneske-maskin problematikken, spesielt med tanke på uoppmerksomhet, sier Aarvold.
Hun legger til at det vil bli et krav om distraksjonsvarsler i alle nye kjøretøy innen 7. juli 2026.
Mener bilprodusentene har et stort ansvar
– Hovedansvaret ligger hos hver enkelte bilfører, men nøkkelen ligger hos bilprodusentene. Ny teknologi må i enda større grad sette trafikksikkerhet først. Og, den må fungere så bra at alle tar den i bruk, sier Rysstad.
Bare det å skifte sang eller sjekke GPS-en kan ta flere sekunder. I 80 km/t vil bilen bevege seg hele 22 meter på ett sekund, noe som betyr at enhver form for skjermbruk kan ha alvorlige konsekvenser.
– Digitaliseringen har truffet bilen, og skjermer har erstattet fysiske knapper fordi de både er billigere og ser mer moderne ut, forteller produktsjef Bjørge Jostein Tangen i Gjensidige.
Han sier at skjermer gjør det lettere for bilprodusenter å oppdatere systemer, men samtidig har de endret hvordan vi bruker bilen.
– Der man før kunne kjenne etter knapper, kreves nå all oppmerksomhet mot skjermen.
Grunnleggende krav til sjåfører
Veitrafikkloven stiller strenge krav til hvordan alle trafikanter skal opptre i trafikken. Spesielt Veitrafikkloven § 3, som omhandler grunnreglene for trafikk, understreker viktigheten av å opptre hensynsfullt og aktsomt i enhver trafikksituasjon.
I følge Veitrafikkloven § 3:
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Dette betyr at føreren har et ansvar om å ikke være eller gjøre ting som bidrar til at de blir uoppmerksomme."
– Det er et grunnleggende krav til sjåfører om å sette seg inn i kjøretøyet og dets funksjoner, inkludert skjermene. Det er også et grunnleggende krav til sjåfører om å være oppmerksomme, sier Aarvold.
– Ikke noe fører bør gjøre
– Fører har et grunnleggende ansvar for å sette seg grundig inn i kjøretøyets og skjermenes funksjoner. De bør stille inn nødvendige funksjoner i forkant av kjøreturen, dersom det er mulig, og bruke skjermen forsvarlig og trafikksikkert, sier Aarvold.
Hun påpeker at skjermen kun bør brukes til helt nødvendige, funksjonelle ting under kjøreturen.
– Det er viktig å være bevisst hvordan man selv bruker skjermen når man kjører. Å skifte sanger eller legge inn adresse på GPS under kjøring i 80 km/t. er ikke noe som fører bør gjøre, og utførelsen av atferden er et valg fører gjør. Skjermene må brukes forsvarlig.