bilde av falske annonser

Svindlere lokker eldre med gratis bilforsikring

Hvis du har sett annonser fra Gjensidige med tilbud som virker for gode til å være sanne, er det sannsynligvis nettopp det de er.

I det siste har det dukket opp falske annonser om gratis bilforsikring for eldre, med Gjensidige som påstått avsender. Disse annonsene har skapt stor forvirring blant mange kunder.

Bruker kjente merkevarer til å skape tillit

Bilde av Sjur Mjanger
Sjur Mjanger

Sjur Mjanger er seniorrådgiver i konsernsikkerhet i Gjensidige. Han forteller at forsikringsselskaper og banker ofte blir brukt til hvitvasking og annen økonomisk kriminalitet.

– Det vanligste angrepet mot kunder er falske e-poster og falske nettsider hvor vår merkevare blir brukt til å skape tillit hos offeret, sier Mjanger.

Han sier at det kan være ulike årsaker til at svindlere bruker slike annonser.

– Sannsynligvis brukes de for å registrere brukeradferd for å øke egen evne til påvirkning, generere klikk til egne nettsider, for å tjene penger, eller i verste fall lede kunder inn på falske sider for å stjele informasjon som passord og kredittkortopplysninger, advarer han.

Bilde av Sjur Mjanger
Sjur Mjanger

Hvordan kan man identifisere om en annonse er svindel?

– Det mest tydelige hintet om falske annonser er "et tilbud som er for god til å være sant". Man bør være kritisk til tilbud eller reklame hvor noe er gratis, eller at man har vunnet en premie eller lignende, advarer Mjanger.

Man bør også være skeptisk til annonser på sosiale medier som Facebook, Instagram, Tiktok, Snapchat og lignende.

– På disse plattformene finnes det særdeles mange falske og useriøse avsendere, og seriøse aktører gir i liten grad tilbud over slike plattformer. Da er det som oftest artikler eller generell reklame. 

Dette bør du se etter

  • For godt til å være sant-tilbud: Svært lave priser, uvanlig høye rabatter eller eksklusive tilbud som virker for gode til å være sanne, kan være et tegn på svindel.

  • Uprofesjonell presentasjon: Annonser med grammatikkfeil, stavefeil, eller rare setningsstrukturer er ofte et rødt flagg. Seriøse bedrifter pleier å være nøye med korrekt språkbruk.

  • Mistenkelige nettadresser: URL-er som ligner på kjente domener, men har små avvik (f.eks. "netflixx.com" i stedet for "netflix.com"), eller bruk av uvanlige domener som ".net" eller ".info", kan tyde på at annonsen er falsk.

  • Lavoppløselige eller generiske bilder: Bilder som er uklare, lavoppløselige, eller tydelig hentet fra en annen kilde (som stock photos), kan være et tegn på at annonsen ikke er ekte.

  • Aggressiv tidsbegrensning: Svindlere bruker ofte en følelse av hastverk for å få deg til å handle raskt, uten å tenke gjennom det. "Tilbudet utløper om 30 minutter!" eller lignende meldinger kan være et tegn på falsk annonsering.

Bilde av nettsiden kundene ble omdirigert til etter å ha klikket på de falske bilforsikringsannonsene.
Denne nettsiden ble kundene møtt med etter å ha klikket på de falske bilforsikringsannonsene. Slike nettsider er et typisk tegn på at annonsen er falsk.

Mistenker du at en annonse er falsk?

Det enkleste og sikreste trikset er å ikke benytte seg av lenker.

– Hvis du ser en annonse "fra" Gjensidige bør du i stedet for å klikke på lenken gå direkte til nettsiden til Gjensidige eller det aktuelle selskapet, sier Mjanger.

Han påpeker at dersom Gjensidige annonserte et tilbud på nettsider som vg.no eller facebook, ville man fått det samme tilbudet på gjensidige.no. 

– Gjensidige vil heller aldri be deg oppgi passord eller andre sensitiv informasjon via en lenke.

Sist oppdatert: