Pirker du stein ut av dekkene? Ikke gjør det
Er du nøye med å fjerne småstein fra dekkene? Det er et møysommelig arbeid du like godt kan droppe, ifølge ekspert.
– Sant å si har dette aldri vært en problemstilling i mine 39 år i bransjen. Det blir aldri gjort på dekkhotellene våre. Vi ser bare ikke behovet for det, sier salgssjef Glenn Smith i Dekkmann.
Blant bilister, også på nettet, blir det diskutert hvorvidt småstein som setter seg i dekkmønsteret bør fjernes. Argumenter for: Et dekk med mye stein får dårligere kjøreegenskaper. I tillegg vil småstein som løsner fra dekket kunne gjøre skade på andre biler. Ingenting av dette biter på Smith.
– Småstein løsner fra dekket like fort som de fester seg. De påvirker i liten grad hverken gummiblanding eller kjøreegenskaper. Kort sagt: Småstein er en del av dekkets livssyklus, slår han fast og fortsetter:
– Hvis du plukker et dekk helt rent for småstein, vil det jo være like mye der etter bare noen meters kjøring på gruset vei, Smith.
Mange myter om dekk
Smith har likevel et råd til den som ønsker jevn belastning av småstein på alle de fire dekkene.
– Det er de ikke-drivende hjulene som samler mest stein. Ved å sette hjulene som sto på ikke-drivende aksel forrige sesong til drivende aksel den neste, vil steinene raskt falle ut. Og slik fordeler du belastningen på dekkene, fremhever han.
Smith forteller også at det er en hel del myter om dekk ute blant det bilkjørende folk. Vi har vært inne på dette med småstein. Men også når det gjelder lagring av dekk er det mye meninger blant folk.
– Når du setter bort vinterhjulene, er det lurt å vaske dem med vanlig såpevann for å fjerne asfaltfilm og annen forurensning. Det øker dekkenes holdbarhet. Nøyaktig hvordan du lagrer dem er mindre vesentlig. Mørkt og kjølig er bra, men om dekkene ligger i en stabel, henger på veggen eller står oppstilt på gulvet har ingenting å si, sier han.
Tidens tann tærer på dekk
Det som derimot har betydning, er dekkets alder – uavhengig av kjørelengde. Her er det ikke produksjonsdatoen som er avgjørende – den betyr lite i denne sammenheng. Spørsmålet er hvor lenge det er siden de ble tatt i bruk. Etter fem til sju år på veien, vil gummiblandingen ha blitt så hard at det er fornuftig å investere i nye dekk – selv om mønsteret er innenfor kravene.
– Sånne ting er mye viktigere å tenke på enn stein i dekkene, sier Glenn Smith. Han peker samtidig på at også dette med dekk og hjul følger utviklingen, som går i retning av stadig mer avanserte biler.
– Det er faktisk ikke en likefrem operasjon å skifte dekk selv lenger. En bil har så mye sensorer og finelektronikk – også rundt hjulene – at det kan være lurt å la verkstedet ta jobben. Dessuten må hjulet festes med moment, og det er vanskelig å få til med et vanlig hjulkryss. Dette handler ganske enkelt om sikkerhet, sier Smith før han avslutter med et lite hjertesukk:
– Av og til virker det som om bilister er så opptatt av småtterier at de glemmer de virkelig viktige tingene.