
Artikkel er en kronikk
Kundevalgt hos Gjensidigestiftelsen – din sjanse til å gjøre en forskjell i samfunnet!
Har du lyst til å påvirke hvordan Norges største forsikringsselskap styres? Eller bidra til gode liv i et trygt samfunn? Du kan bli den neste som får en plass ved bordet.
Å være kundevalgt i Gjensidigestiftelsen kan være nøkkelen til både innflytelse og positiv effekt for samfunnet.
Fram til Gjensidige gikk på børs i 2010, var det kundene som eide forsikringsselskapet. Nå eier Gjensidigestiftelsen, som er Norges største finansstiftelse, over 60 prosent av Gjensidige. Som største eier, nominerer stiftelsen tre medlemmer til selskapets styre. Og det er kundene som styrer stiftelsen.
De 101 representantene som utgjør generalforsamlingen i Gjensidigestiftelsen velges direkte av kundene, slik at du og andre får være med og bestemme. Slik videreføres kundenes innflytelse på hvordan Norges største forsikringsselskap skal styres.
Hva betyr det å være kundevalgt?
Gjensidigestiftelsen viderefører et kundedemokrati, og du som skadeforsikringskunde har mulighet til å påvirke hvordan fellesskapets verdier skal forvaltes. Her sitter du tett på de store avgjørelsene, enten det handler om eierskap eller hvilke formål innen trygghet og helse som skal få støtte.
Som kundevalgt vil du få flere oppgaver og muligheter:
- Bestem hvor pengene havner! Kundevalgte er med og bestemmer hvordan utdelingene fordeles. Du kan bidra til støtte til tiltak i ditt lokalsamfunn.
- Stem frem de som bestemmer! Du har reell innflytelse på hvem som sitter i styret og valgkomitéen.
- Vedta kundeutbyttet! Som kundevalgt er du med på å godkjenne årsregnskapet i stiftelsen og dermed også utbetaling av kundeutbyttet.
Vervet krever at du setter av tid til både digitale og fysiske møter, og til å vurdere lokale søknader om våren og høsten. Hele organisasjonen samles to ganger i året, hvorav en av samlingene er generalforsamlingen.
Dette får du igjen
- Unik innsikt i hvordan en finansstiftelse jobber for å forvalte verdier i evighetens perspektiv. Her lærer du mer enn du gjør på skolebenken.
- Organisasjonserfaring du kan ta med deg videre, enten du vil klatre i karrieren eller bygge kompetanse.
- Nettverk fra hele landet. Du møter engasjerte folk og bygger kontakter på kryss og tvers.
- Gjør samfunnsnytte. Du ser konkrete resultater av ditt engasjement der du bor.

Alle kunder kan bli valgt. Slik gjør du det
Nominasjonen til kundevalget er åpen til 1. november. Du kan melde deg selv, eller tipse om en du tror vil gjøre en god jobb. Valgkomiteen har ansvaret for å sikre at stiftelsen får det mangfoldet som trengs gjennom bakgrunn, alder og kompetanse. Det viktigste er engasjement og vilje til å bidra.
Hans Seierstad, leder av Valgkomiteen i stiftelsen, sier det rett ut: Vi vil ha folk som brenner for fellesskapet og som vil at verdiene skal forvaltes på best mulig måte for å skape gode liv i et trygt samfunn. Selve valget blir gjennomført i januar 2026, etter at relevante kandidater er innstilt til valgprosessen. Etter 1. november vil valgkomiteen velge ut de kandidatene vi trenger, fra alle de 19 valgkretsene rundt i hele landet, legger han til.
Selve nominasjonen skjer via et skjema på nettsiden til Gjensidigestiftelsen, og du trenger ikke kontakte kandidaten på forhånd. Valgkomiteen vi kontakte de kandidatene som er aktuelle. Blir du valgt inn, får du opplæring og støtte hele veien.
Sist oppdatert: