Vurderer du bilabonnement? Slik fungerer det
Det dukker stadig opp nye måter å eie og bruke bil på. Vil du ha det enkelt, kan bilabonnement være for deg.
Hva er et bilabonnement? Kort fortalt en tjeneste som gir deg tilgang på bil uten at du eier den. Du betaler en fast månedlig pris, som dekker de aller fleste kostnadene ved kjøretøyet – som forsikring, service og dekkskift pluss -oppbevaring. Det eneste du må dekke utover månedsprisen er drivstoff og bompenger.
Enkelte leverandører lar deg også bytte bilmodell, slik at du kan variere etter behov.
– De fleste tilbydere opererer med bindingstid, men denne kan være så kort som en måned eller tre, avhengig av hvilket selskap du velger. Abonnement kan være en god løsning for deg som trenger bil en kort periode, for eksempel hvis du venter på å få ny bil levert, sier Janne Pedersen, forbrukerrådgiver i NAF.
Du trenger ikke egenkapital
Hun mener videre at det kan passe for de som ønsker full kontroll over faste månedsutgifter på bilen, og et bilhold der man ikke må bekymre seg for uventede utgifter.
– En annen fordel sammenliknet med kjøp eller leasing, er at du ikke trenger å ha egenkapital. Tilgang på egenkapital kan være en terskel for mange som skal skaffe seg bil, sier Pedersen.
Enkelhet er det du betaler for
Forsikring er som nevnt bakt inn i månedsprisen du betaler for et bilabonnement. Da er det bilabonnementsselskapet som er forsikringstaker, og ikke du, forteller produktsjef Aleksander Gjertsen i Gjensidige.
– I praksis betyr det at du kommuniserer med tilbyderen ved en skade, og ikke direkte med forsikringsselskapet. Hvis du havner i en ulykke eller opplever at noe er galt med bilen, kontakter du med andre ord de du har tegnet abonnement hos. De gir deg beskjed om hva du skal gjøre og tar hånd om saken videre.
Med bilabonnement fra Imove er bilen forsikret i Gjensidige. Da har du veihjelp inkludert i abonnementet, som sikrer rask assistanse fra REDGO ved behov – for eksempel hvis bilen ikke starter. Deretter vil skaden utbedres, og i mellomtiden kan du få en erstatningsbil.
– Bilabonnement er i de fleste tilfeller dyrere enn å eie en bil, men gir full oversikt over kostnader. Du slipper også stresset som kan følge med å selge en bil. Sånn sett en behagelig og enkel løsning, og det er nettopp det du betaler for, sier Gjertsen.
Abonnere, lease eller eie?
Beregninger av NAF (gjort på tre ulike bilmodeller) viser at prisen på et bilabonnement ikke nødvendigvis ligger så mye høyere enn gjennomsnittlige månedlige kostnader ved å eie bil. Alle faste utgifter som følger med bilhold, utgifter til leie eller lånefinansiering og verditap er hensyntatt i regnestykket.
– Likevel viser beregningene at det på lang sikt lønner seg å eie. Eier du bilen selv, har du en verdi i bilen som du får igjen når du selger den. Når bilens verdi tas med i beregningen, regner vi ut både hva bilen taper seg i verdi over tid, men også hvilken restverdi du sitter med til slutt og kan selge for, sier Janne Pedersen.
En fordel som du ikke merker noe til før du faktisk selger bilen og tar ut verdien for den, påpeker forbrukerrådgiveren.
– Leasingkostnadene ligger også lavere enn bilabonnement i beregningene våre, avslutter hun.