Lars Erik Mørk i Gjensidigestiftelsen

Blir det kundeutbytte i år også?

Siden 2008 har forsikringskunder som deg delt over 33 milliarder kroner i kundeutbytte fra Gjensidige. Hvordan ser det ut i år?

Kommunikasjonssjef Lars Erik Mørk i Gjensidigestiftelsen
Lars Erik Mørk i Gjensidigestiftelsen

Det er et vårtegn du kan stole på: Gjensidige-kunder får en andel av selskapets overskudd som kundeutbytte. Det har skjedd hvert år siden 2008 – med bare ett unntak. Og det er ikke småpenger det er snakk om, forteller kommunikasjonssjef Lars Erik Mørk i Gjensidigestiftelsen.

– Siden 2008 har skadeforsikringskundene i Gjensidige fått til sammen over 33 milliarder kroner. Det betyr at hver kunde har fått mellom 10 og 15 kroner i utbytte per hundrelapp som er betalt i skadeforsikringspremie hvert år, opplyser han.

Kommunikasjonssjef Lars Erik Mørk i Gjensidigestiftelsen
Lars Erik Mørk i Gjensidigestiftelsen

Utbytte også i år

Generalforsamlingen i Gjensidige har også i år bestemt at aksjonærene skal få aksjeutbytte. Det innebærer at Gjensidigestiftelsen, som er største aksjonær med over 62 prosent av aksjene, mottar et milliardbeløp. Og dette nyter altså kundene som har skadeforsikringer i Gjensidige godt av.

– Ett av formålene til stiftelsen er å videreformidle vår del av Gjensidiges overskudd til kundene. I år utgjør aksjeutbyttet over 2,8 milliarder kroner. Det ser med andre ord lyst ut også i år, smiler Mørk – før han legger til et lite «men»: 

– Styret i Gjensidigestiftelsen anbefaler overfor generalforsamlingen i stiftelsen at det ordinære utbyttet for 2024 blir utbetalt som kundeutbytte. Generalforsamlingen gjennomføres 15. mai, og hvis den sier ja til anbefalingen, vil Gjensidige-kundene som får kundeutbytte få beskjed i slutten av mai. De vil samtidig få vite hvor stor utbetalingen blir, sier Mørk.

Administrerende direktør Lorange i Gjensidigestiftelsen og Konsernsjef Holmgren i Gjensidige.
Administrerende direktør Ingrid Riddervold Lorange i Gjensidigestiftelsen og Konsernsjef Geir Holmgren i Gjensidige.

– En unik fordel for Gjensidiges kunder

Konsernsjef Geir Holmgren i Gjensidige påpeker at kundeutbyttet er en unik fordel for selskapets kunder. 

– Kundeutbyttet har lange, historiske røtter. Både som leder for selskapet og som kunde er jeg svært glad i denne ordningen, som Gjensidigestiftelsen forvalter på en glimrende måte, sier han.

Deler ut penger til gode formål

I tillegg til å være største aksjonær i Gjensidige, deler Gjensidigestiftelsen ut penger til gode formål innen trygghet og helse.

– Utdelingene våre spenner vidt, fra lokalt dugnadsarbeid til større satsinger som går over flere år. Målet er at flest mulig skal få leve gode liv i et trygt samfunn, sier administrerende direktør Ingrid Riddervold Lorange i Gjensidigestiftelsen.

Stiftelsen har gitt til sammen 4,3 milliarder kroner til mer enn 13 000 prosjekter. I 2025 skal den bidra med over 300 millioner kroner til lag og foreninger i hele landet.

– I 2024 var det det Ungdom og Fritid som fikk den største enkelttildelingen på hele 270 millioner kroner til Fritidsklubbløftet. I tillegg lanserte vi en stor satsing vi har kalt Naturglede. Satsingen har en totalramme på 200 millioner kroner, og har som hovedmål å fremme økt og bærekraftig bruk av natur som arena for aktivitet, læring og mestring, sosiale felleskap og naturopplevelser, forteller Lorange.

– Dessuten er vi stolte av at over 100 000 barn fikk glede av sommeraktiviteter, og at nesten 4700 ungdommer fikk sommerjobb takket være midler fra Gjensidigestiftelsen, legger hun til.

Har du et prosjekt som bidrar til en aktiv fritid for alle, kan du søke om midler fra Gjensidigestiftelsen. Du kan søke fra og med august, og søknadsfristen er 1. september. 

Les mer om hvem som kan få støtte

Lorange deler ut den nest største sjekken i Gjensidigestiftelsens historie til Fritidsklubbløftet.
Ingrid Riddervold Lorange deler ut den nest største sjekken i Gjensidigestiftelsens historie til Fritidsklubbløftet.

Sist oppdatert: