Påkjøring. Uhell. Frustrasjon.

Ber deg telle til 1003 igjen

Altfor mange opplever å få en bil i «rumpa». – Folk kjører for tett, sier politiet, som vil at du skal bruke den gamle telleregla 1001-1002-1003 igjen.

Seksjonsleder Tomm Berger, Oslo politidistrikt
Tomm Berger

Pang! Enda en gang smalt det fordi en bilfører ikke oppfattet at bilen foran senket farten. Slike hendelser skjer hver dag på norske veier, ifølge forsikringsselskapenes tall.

– Selv om slike kollisjoner som regel ikke fører til alvorlige skader på materiell eller personer, vet vi at mange som har vært utsatt for dette får problemer med rygg, nakke eller hode i ettertid, sier seksjonsleder Tomm Berger i seksjon for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt.

– Slike plager kan være ille for den enkelte. I tillegg kan det bli store ringvirkninger som følge av sykmeldinger, økt press på helsevesenet og så videre, legger han til.

Hvis du kjører personbil og avstanden til kjøretøyet foran er 0,5–1 sekund, er boten 10 200 kroner. I tillegg får du tre prikker i førerkortet. Er avstanden under 0,5 sekund, mister du førerkortet.

Seksjonsleder Tomm Berger, Oslo politidistrikt
Tomm Berger

Blikket på veien

Det blir stadig flere biler og tettere trafikk på veiene. Men i stedet for å bli mer årvåkne, er bilførere generelt blitt mindre flinke til å følge med på det som skjer rundt dem, fremholder politiet. Og det er særlig telefonen og skjermer av ulike slag som stjeler oppmerksomheten.

– Mobilen er en versting. Spesielt ille er det å se at mange taster og til og med følger med på skjermen mens de skal kontrollere en flere tonn tung metallkasse i høy hastighet, sier Berger.

– I løpet av bare fire sekunder vil en bil som holder 80 km/t flytte seg nesten 90 meter- Et øyeblikks uoppmerksomhet kan gi store konsekvenser for deg selv og andre, understreker han.

Eget ansvar

Guro Ranes, avdelingsdirektør i Statens vegvesen
Guro Ranes

Trafikkreglene er ikke konkrete når det gjelder avstand mellom kjøretøy. I § 5.3 står det at man skal plassere seg slik at man rekker å stoppe hvis bilen foran bremser ned eller stanser helt. I tillegg skal avstanden mellom to biler være stor nok til at en forbikjørende bil kan legge seg inn mellom dem.

– Sammen med § 3, som sier at alle har plikt til å vise hensyn og opptre aktsomt i trafikken, gir reglene trafikantene et rammeverk. Innenfor rammene må hver enkelt selv vurdere hvordan han eller hun kan ferdes i trafikken på en trygg måte, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Guro Ranes, avdelingsdirektør i Statens vegvesen
Guro Ranes

Andre gjør også feil

Ranes mener tresekunders-regelen er en god tommelfingerregel som flere bør følge. Samtidig er det aller viktigste å tilpasse kjørestilen etter forholdene.

– Hvis det for eksempel er glatt eller dårlig sikt, kan en avstand tilsvarende tre sekunder faktisk være for liten, påpeker hun og legger til at «jobben» som bilfører ikke bare handler om å passe på seg selv.

– Det er menneskelig å feile. Det gjelder også for dine medtrafikanter. Derfor dreier trafikksikkerhet seg i stor grad om å gi seg selv tid og rom til å håndtere situasjoner som oppstår på grunn av andres feil, sier Ranes.

Har du riktig bilforsikring?

Skjermen er en versting

Det blir stadig flere biler og tettere trafikk på veiene. Men i stedet for å bli mer årvåkne, er bilførere generelt blitt mindre flinke til å følge med på det som skjer rundt dem, fremholder politiet. Og det er særlig telefonen og skjermer av ulike slag som stjeler oppmerksomheten.

– Mobilen er en versting. At folk prater i telefonen uten et håndfri-system er skummelt nok. Spesielt ille er det å se at mange taster og til og med følger med på skjermen mens de skal kontrollere en flere tonn tung metallkasse i høy hastighet, sier Tomm Berger.

– I løpet av bare fire sekunder vil en bil som holder 80 km/t kjøre nesten 90 meter. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan gi store konsekvenser for deg selv og andre, understreker han.

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor